Pierwsze zamówienie tegorocznego Paris Air Show już jest. Saudyjska firma AviLease ogłosiła zakup 10 samolotów A350F oraz 30 z rodziny A320neo. Umowa, która przewiduje również przyszłe zwiększenie liczby A350F do 22, a rodziny A320neo do 55, została podpisana dziś (16 czerwca) podczas paryskiego salonu lotniczego.
Transakcja umożliwia AviLease zwiększenie skali rosnącego portfolio i zapewnia klientom najnowszej generacji, paliwooszczędne samoloty. Nowe zamówienie AviLease wspiera ambicję firmy, aby stać się jednym z 10 największych lessorów samolotów na świecie.
- Jesteśmy dumni, że możemy złożyć zamówienie w Airbusie, umacniając naszą pozycję jako globalnego leasingodawcy oferującego pełen zakres usług i posiadającego rating inwestycyjny. Dodanie tych najnowszej generacji samolotów do naszej floty zwiększa nasze możliwości oferowania nowoczesnych, oszczędnych rozwiązań flotowych naszym partnerom lotniczym w Arabii Saudyjskiej i na całym świecie. Dziękujemy naszym lokalnym partnerom i Airbusowi za silne, długoterminowe partnerstwo, które nawiązaliśmy, i nie możemy się doczekać, aby wprowadzić te samoloty do naszej cennej bazy klientów – skomentował Edward O’Byrne, dyrektor generalny AviLease.
Według jeszcze niepotwierdzonych informacji dostawy nowych samolotów zaplanowano w okresie od 2027 r. do końca 2033 r.
- Cieszymy się, że możemy powitać AviLease jako najnowszego klienta Airbusa, który złożył znaczące zamówienie na całkowicie nowy model A350F oraz wiodącą rodzinę A320neo. A350F wyznaczy nowy standard w transporcie lotniczym, oferując co najmniej 20 proc. mniejsze zużycie paliwa, lepszą ładowność i większy zasięg, podczas gdy rodzina A320neo nadal pozostaje najpopularniejszym samolotem jednokadłubowym na świecie – powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
A350FNowy A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie. Do końca maja br. Airbus sprzedał 1 391 airbusów A350, w tym 63 maszyny A350F. Rozpoczęcie montażu końcowego pierwszego airbusa A350F zbliża się wielkimi krokami
gotowe są już skrzydła oraz
przednia część kadłuba.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3 800-4 000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu niż A320 poprzedniej generacji. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 11 128 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 065 A320neo, 7 006 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 914 maszyn z rodziny A320neo: 31 A319neo, 2 182 A320neo oraz 1 701 A321neo.